The Ascendant Class Changes(修正済)

The Ascendant Class Changes

使用率が数%まで落ちたサイオンにとうとう手が入ります。
サイオンの特色は下記のアンセンダンシーの中から2つ(各キャラクター内で1つずつ)を選べて使えるという事です。しかし、選べるアセンダンシーはそのままでは無く、劣化版という形になっています。
サイオンの問題点は他のアセンダンシーでは8ポイントで強力な特大ノードを2つ取得できるのですが、サイオンは2つのアセンダンシーを合わせてもそれに比べて見劣りしてしまう事。
このゲームでは何かに特化すれば強くなるという特色の元、中途半端な劣化アセンダンシーの項目を2つ取得しても使いづらかったサイオン。今回でどのようにアプデされるのか見てみましょう。

Elementalist
  • Damage Penetrates 56% of Enemy Elemental Resistances
  • Gain Elemental Conflux for 46 seconds when you Kill a Rare or Unique Enemy
  • 50% reduced Reflected Elemental Damage taken
  • Can Summon up to 1 additional Goelm at a time
  • 4% reduced Elemental Damage taken
  • 30% increased Damage of each Damage Type for which you have a matching Golem
今回追加されたエレ反射か50%軽減とゴーレム1体追加が強いです。ゴーレマンサーも出来そうですのでバフですかね。特別尖った項目はありませんが、アサシンと合わせてクリットエレ系の反射対策としても優秀ですね。

Necromancer
  • You and your Minions have 4% Physical Damage Reduction
  • You and Allies deal 1530% increased Damage while affected by Auras you Cast
  • You and Alies affected by your Auras have +20% to Chaos Resistance
  • 20% increased Skill Effect Duration
  • 2% increased Attack and Cast Speed for each corpse consumed recently
  • 15% increased effect of Offering spells
微妙な変更きました。Skill Effect Duration+20%はいいですが、ネクロが強いのはオフェリングスペルが本体にも適応してくれるアレ(Mistress of Sacrifice)か、オーラマンサーのアレ(Commander of Darkness)でしょう。

Occultist
  • 20% increased maximum Energy Shield
  • 1% of Energy Shield Regenerated per second
  • Enemies you Curse have -15% to Chaos Resistance
  • 20% increased Damage if you've Killed a Cursed Enemy Recently
そのままですが、一番バランスが取れてます。オカルティストの最強ノードのEnergy Shield Recharge is not interrupted by Damage if Recharge began Recentlyがありませんが下記のトリックスターの50% Recovery Rate on DoT killと合わせたEDが強そうではあります。もしかするとCI運用も可能な範囲ではないでしょうか。

Assassin
  • +11.5% to Critical Strike Chance
  • +40% to Critical Strike Multiplier against Enemies that are on Full Life
  • 1020% chance to gain a Power Charge on Hit against Enemies that are on Full Life
  • Your Critical Strikes with Attacks Maim Enemies
ほぼそのままで数値のバスです。クリットが+1.5になりいい感じですが、パワチャが「ライフ満タンの敵」のみを対象としてるのでボス戦ではそこまで効果がないのが悲しい所。パワチャは別の手段で取得が必要です。下記Hierophantの50% chance to gain a Power Charge when you place a Totemと合わせるとクリットとのシナジーが良い感じになります。

Saboteur
  • 20% chance to create a Smoke Cloud when you place a Mine or throw a Trap
  • 5% increased Damage for each Trap and Mine you have
  • 10% increased Movement Speed if you've placed a Mine or thrown a Trap Recently
  • Trap and Mines which have been Armed for 4 seconds deal 50% increased Damage
  • 20% increased Cooldown Recovery Speed for throwing Traps
  • Damage Penetrates 6% Elemental Resistances if you Detonated Mines Recently
煙雲の発生は良いとしてもクールダウンを失うのはナーフでしょう。数に限りがあり唯でさえブリーチの対処時に手持ちのトラップが無くなってしまうリスクがあるので、クールダウンのジュエルや頭エンチャントを手に入れる必要があるでしょう。マインとの併用も必須になりそうです。無理にサイオンで罠をする必要はないのでしょうか。

Trickster
  • 3050% increased Recovery Rate of Life, Mana and Energy Shield if you've Killed an Enemy affected by your Damage Over Time Recently
  • 20% more chance to Evade while on full Energy Shield
  • 20% increased Damage while not on full Energy Shield
  • 15 Mana Regenerated per second if you've used a Movement Skill Recently
  • 100% increased Mana Regeneration if you've used a Movement Skill Recently
リカバリーレートが50%とかなり強力です。オカルティストとのEDが強そうです。また、オカルティストのES項目とのシナジーもありそうです。DoTのダブルディップがナーフされた今DoT Killを誘発するとなると限られますね。ガーディアン(テンプラの方)もいいけどシャブロン胴でのRFはオカルティスト+トリックスターでも出来たりして。

Deadeye
  • 30% chance of Projectiles Piercing
  • Skills fire an additional Projectile
  • Projectiles gain Damage as they travel further, dealing up
to 3050% increased Damage to targets
30% increased Projectile Speed
  • Attacks have 15% chance to cause Bleeding
Skills fire an additional Projectileが強いのでこれが欲しいかそうでないかが取得の分かれ目ですね。他のと比べると見劣りしてしまう気がします。

Pathfinder
  • 25% increased Damage during Flask effect
  • 2530% increased Damage while using a Flask
  • 10% increased Movement Speed while using a Flask
  • 50% chance to gain a Flask Charge when you deal a Critical Strike
  • 10% chance for your Flask to not consume Charges
  • 50% chance to avoid Freeze, Shock, Ignite and Bleed during Flask effect
  • 4% reduced Elemental Damage taken during Flask effect
  • 50% increased Flask Charges gained
大幅な変更がありますね。「50%の確率で状態異常を避ける」が消えたのはナーフでしょう。強すぎたデフィンス項目はしっかりと消えています。しかし、クリットでのフラスコチャージが追加されており、アサシンとクリットビルドでは大きな力を発揮しそうです。
クリットを活かせないのであれば取得する必要はなくなりました。

Raider
4% chance to Dodge Attacks
You have Onslaught while on full Frenzy Charges
10% increased Movement Speed
10% chance to gain a Frenzy Charge when you Hit a Rare or Unique Enemy
25% chance to Avoid Elemental Status Ailments
10% chance to gain a Frenzy Charge on Kill
超絶怒涛のバフでしょう。「10% chance to gain a Frenzy Charge when you Hit a Rare or Unique Enemy」これを取るためにサイオンを選ぶという理由にもなりそうなぐらいのバフ。10%なので快適にFCを貯めるにはASを上げる必要があるでしょう。そしてFCマックスでのオンサロートまで付いています。このレイダーを軸にしていろいろなビルドが生まれそう。

Champion
  • 1020% chance to Fortify on Melee hit
  • 20% chance to Taunt on Hit
  • You and nearby Allies have 1530% increased damage while you have Fortify
  • 45% reduced Damage taken from Taunted Enemies
Fortifyはシールドチャージなどの移動スキルに付けてお手軽にバフを得れる事もあり、そこまで需要があるとは思えません。それはHCリーグでも同様です。ダメージの軽減はFortifyで20%とTauntで15%の軽減が可能な為、デフィンス的には優秀かもしれません。ここでしか得られない大きな効果がもう少し欲しいですね。

Gladiator
  • 3→4% additional Block Chance
  • Attacks have 15→20% chance to cause Bleeding
  • 30% increased Damage if you've killed a Bleeding Enemy Recently
  • 3% increased Movement Speed for each Hit you've Blocked Recently
  • 30% of Block Chance applied to Spells
「30% of Block Chance applied to Spells」が無くなったのは大幅なナーフでしょう。ブロック項目以外は強くないので、ブロックビルドをする際にサイオンを選ぶ理由が大きく減りました。この消された項目があればレイダーと合わせるとかなり輝くのですが、強すぎたのでしょうか。残念。

Slayer
  • 30% increased Damage against Rare and Unique Enemies
  • Your Damaging Hits always Stun Enemies that are on Full Life
  • 50% reduced Reflected Physical Damage taken
  • Life Leech effects are not removed at Full Life
  • Culling Strike
  • 10% of Overkill Damage is Leeched as Life
Gladiatorのナーフが来たと思ったらSlayerはかなりのバフです。物理反射を50%軽減し、ライフリーチはライフが満タンになってもリーチし続けられるのです。このリーチし続ける時間は以前の検証動画で40秒とありました。つまり、リーチ後はそれがライフリジェネのようにライフに作用し続けるのです。これとアサシンやレイダー、パスファインダーと組み合わせると強いですね。初弾は100%スタンも死亡率の軽減に大きく貢献するでしょう。バフ過ぎて怖い。

Berserker
  • 5% increased Damage taken
  • 2520% increased Attack and Cast Speed and Movement Speed if you've taken a Savage Hit Recently
  • 10% more Damage
  • 1% of Damage Leeched as Life if you've Killed Recently
以前にダメージリーチがRecentlyにナーフされて以来バーサーカーを選択する必要がなくなりました。今回もバフはありませんでした。

Chieftain
  • 15% chance to Ignite
  • 30% increased Damage while you have a Totem
  • Gain 15% of Physical Damage as Extra Fire Damage if you or your Totems have Killed Recently
  • Regenerate 2% of your maximum Life per second while you have a Totem
The Tamingなんか使うビルドでどうでしょうか。トーテムビルドじゃなくてもトーテムを1個さえ出しとけばしっかりと恩恵を受けれるのでいろんな用途に使えるかもしれません。

Juggernaut
  • 30% increased Armour
  • Cannot be Chilled
  • 1020% chance to gain an Endurance Charge when you are Hit
  • You cannot be Stunned while at maximum Endurance Charges
ほぼ変更なしです。スタン無効はかなり強力です。スタンが欲しい時に選択する事があるかもしれません。

Guardian
  • You and Nearby Party Members Share Power, Frenzy and Endurance Charges with each other
  • 25% reduced Effect of Curses on You
  • You and Allies affected by your Auras have 5% additional Block Chance
  • You and Allies affected by your Auras have 10% increased Attack, Cast and Movement Speed
  • 3% additional Block Chance
  • Every 5 seconds, remove Curses and Elemental Status Ailments from you
  • You and Allies have 12% increased Attack and Cast Speed while affected
  • by Auras you Cast
このガーディアンは本来のガーディアンの用途とは違うと認識しておかないといけません。ほぼ別人です。ブロックを稼ぎやすいのは良いですね。

Hierophant
  • 25% increased maximum Mana
  • Gain 10% of Maximum Mana as Extra Maximum Energy Shield
  • Skills in your Helm can have up to 1 additional Totem Summoned at a time
  • 2050% chance to gain a Power Charge when you place a Totem
ほぼ変更はありませんが、パワチャ項目が50%に上がった事でクリットピザスティックがしやすくなってますね。

Inquisitor
  • 2025% increased Elemental Damage
  • 2030% chance to create Consecrated Ground on Kill, lasting 8 seconds
  • Take 8% reduced Elemental Damage while on Consecrated Ground
  • 120% increased Critical Strike Chance against Enemies affected
by Elemental Status Ailments
バランスが良いところに更に若干バフ。

上記の中から2つを選択でます。




まとめ(妄想)
ここでは「アセンダンシーでしか得られないバフ」、もしくは「他でも得られるがハードルが高い」項目を選んで取得したいですね。

有用なのは以下の項目でしょう。

Elementalist:エレ反射半減, ゴーレム+1
Occultist:呪い持ちの敵にカオスレジ -15%
Assassin:1.5% to Critical Strike Chance
Trickster:50% Recovery Rate on DoT kill
Raider:10% Frenzy Charge on Boss hit
Pathfinder:50% Flask Charge on Crit
Slayer:物理反射半減, Leech継続
Hierophant:50% Power Charge on totem

強すぎるアセンダンシーノードは流石に少ししか実装されていませんね。残念。しかし、かなり有用なノードが追加されてます。

どのアセンダンシーより魅力的とまでは行きませんが選択肢にサイオンが入るようになりました。

爆発弓では反射を嫌がってウィッチのエレメンタリストを選択してましたが、次からはサイオンでエレメンタリストとレイダー、エレメンタリストとスレイヤーみたいな組み合わせもありになったわけですね。

以前はサイオンを好んで使用していたので、3.0では使用したいと思います。


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